<< Zoznam článkov od 16 do 30 (z 131) >>

Alpské vrcholy

Začne to ako román, lebo mám zvláštneho partnera na skialp a musím ho predstaviť. Je to mimoriadny človek. Náhodou je šéfom mojej ženy na patológii univerzitného ústavu Harlaching. Je profesor, ženatý, nemá deti a je o 18 rokov starší ako ja. Hovorí šiestimi svetovými jazykmi, aj po rusky! Z univerzity ho stiahli na vojnu do horskej divízie, na Kaukaze padol do zajatia. Ako dôstojník tam bol voľný, ujsť sa nedalo, tak ho ruskí lezci brávali na túry. Po vojne prišiel do Nemecka a Američania ho poslali do zajatia na nútené práce do Aostatalu do viníc. B...   Celý článok
Čím vyšší kopec, tým ťažšia túra? To sa tu nedá povedať, tento kopec je výnimka. Máme s Bennom v sobotu jeden cieľ (teda on, ja sa tu ešte tak dobre nevyznám). On je šéfpatológ v univerzitnej nemocnici Harlaching, šéf mojej ženy a môj DAV partner na skialp. A má fantastické auto, na ktorom chodíme na túry: BMW Coupe 3000, 220PS. Už vtedy malo sklápacie zadné sedadlá, takže lyže išli dnu cez kufor. Tešil som sa na každú túru. Benno mi ukázal množstvo kopcov a krásnych túr v Alpách. Tentokrát vybral najvyšší kopec Tirolska Wildspitze (3774m)...   Celý článok
Nemusí sa ani zavčasu vstávať, z Garmischu je to nie ďaleko. Tento kút som navštívil mnohokrát s DAV, lyžiarskym klubom, aj s mojou ženou, jej kamarátkou a známymi, čo chceli raz spraviť túru na trojtisícovku. Tak cez Kitzbühel a Thurn Pass (odkiaľ už vidíme Hohe Tauern) do Uttendorfu, kde sme na Einziger Boden. Tu o ôsmej vstúpime do kabíny na Weiβsee, kde nás tá železná rakva vypľuje priamo do Rudolfshütte. Dnes už to nie je žiadna Hütte, ale vysokohorský hotel s kompletným vybavením. Aby táto obrovská obluda mohla prežiť, týždenne sa tu menia kurz...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Punt Muragl (1738m.) Do Val Muragl, údolia severne od Pontresiny vedú stopy skialpinistov často. Obľúbenosť túry do tohto údolia je zapríčinená nielen možnosťou výstupu na Piz Muragl a úžasnými výhľadmi na hlavné vrcholy Berninských Álp, ale aj ľahkou dostupnosťou, ktorú zabezpečuje zubačka ku hoskému hotelu Muotas Muragl.   Použitie lanovky síce láka množstvo skialpinistov, ale šliapať sa dá samozrejme aj zdola. Začína sa od parkoviska pri dolnej stanici zubačky. Muottas Muragl 2454m je známy (okrem jedinečnéh...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - Val Roseg Piz Morteratsch 3751m. je jedným z najznámejších a najobľúbenejších vrcholov Berninských Álp. Známe sú jeho impozantné vrcholové výhľady na Engadin ale predovšetkým výhľad priamo zoči-voči na Biancograt. Tento vrchol je vyhľadávaný predovšetkým v lete ale aj v zime sem zablúdia občas skialpinisti. V dobrých snehových podmienkach je tento kopec totiž ideálny lyžiarsky kopec a na lyžiach sa dá spustiť dole priamo z vrcholu. Problémom je určite veľká vzdialenosť od nástupu na túto túru, keďže chata Tschie...   Celý článok
 Švajčiarsko - St.Moritz - Berninské Alpy - Val Roseg Žiarivý - žiariaci, tak býva nazývaný najvyšší bod v hrebeni Sella, ktorý ohraničuje záver Val Roseg. Piz Gluschaint vytvára predovšetkým pri pohľade z Pontresiny a z Val Roseg výraznú pyramídu. Pohľad na neho spolu s veľkolepým okolím je úchvatný. Zvyknú ho obdivovať početní návštevníci údolia Val Roseg. Pre prakticky všetkých z nich sa tento obdiv aj skončí pohľadom z diaľky zo slnečnej terasy reštaurácie hotela Roseggletscher. Výstup na Piz Gluschaint vedie totiž zložitým ľadovcovým t...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Julierpass - Hospiz La Veduta 2235m.  Oblasť okolo známeho zimného strediska St.Moritz ponúka obrovské možnosti na skialpinizmus. Veľkou výhodou je práve variabilita týchto možností. Dá sa tu naozaj vybrať túra v každom počasí a výhodou je, že aj v slabších zimách sa pri snehovej biede dá nájsť niečo pekné. Zatiaľ čo zima 2014/15 začína veľmi slabo, čo sa snehových podmienok týka tak práve oblasti okolo Julierpassu sa to akoby netýkalo. Na túry sa dá vyrážať od auta zaparkovaného na niektorom z parkovísk pr...   Celý článok
Intenzívne sneženie v prvých januárových dňoch spôsobilo zlepšenie podmienok a konečne môže skialpová komunita opustiť vyšúchané pisty a začať naberať prvé výškové metre v neupravenom teŕene. Dosť bolo zjazdoviek na Chopku, na Štrbskom plese, na Stuhlecku a podobne. Ako mnohí aj my sme tušili, že práve na Troch Kráľov príde deň D. Z rôznych strán bolo počuť ako treba ešte aspoň deň počkať nech sa snehová pokrývka trošku stabilizuje. Voľný deň a dobrá predpoveď však priveľmi lákali.   Ako Tatranec už pomerne dobre etablovaný v B...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Val Roseg Možnosti na skialpinizmus aké ponúka okolie švajčiarskeho Engadinu s centrom v St. Moritzi sú také veľké, že táto túra na nižšie trojtisícovky bezprostredne nad St. Moritzom je medzi nimi považovaná len za takú menej dôležitú, ak nie celkom bezvýznamnú... Ale predsa len, jej obľúbenosť je aj tak pomerne vysoká, a to hlavne kôli neďalekému lyžiarskemu stredisku Corvatsch a možnosti absolvovať väčšiu časť výšlapu lanovkou. Táto možnosť je samozrejme len ak na túru vyrážate zo smeru od St. Mori...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass - Alp Guglia (2215m.) Zaručených tipov na skialpový raj je určite veľa. Takých, kde sa vyveziete po kvalitne udržiavanej hlavnej ceste do výšky 2200 metrov. Zaparkujete na pravidelne udržiavanom parkovisku (zadarmo). Pripnete lyže hneď pri aute a vyrazíte... Takých je už trošku menej. Výhodou Julierpassu je okrem už spomínaného aj vysoká variabilita terénu. Množstvo ľahkých a stredne ťažkých túr. Na svoje si prídu určite aj extrémisti. Človek tu môže túrovať dlhé dni a nemusí túry opakovať. Tu vám ponúkam jeden...   Celý článok
V roku 1973 mal môj partner Edy Sliva dobrú ideu raz zase aj niečo iné robiť ako liezť. Rozšírená je taká mienka, že sa nemajú jablká s hruškami porovnávať, ale ja to napriek tomu spravím, aby sa tie diferencie lepšie rozoznali. Tak tentokrát robíme niečo bez kladiva a skôb. Dimenzie tých kopcov, ktoré som počas mojej mladosti na Slovensku vyliezol, sú veľmi odlišné oproti kopcom v Alpách. Liezť je jedna vec a vysokohorská túra zase iná.   Vysoké Tatry túto možnosť neposkytujú a Nízke Tatry dosahujú výšky len okolo 2000m. A preto je už jed...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - Pontresina - Val Roseg  Pri ponuke túr, ktoré sa dajú uskutočniť z chaty Tschierva (2584m.) má táto túra povesť tej najťažšej klasiky v okolí. Výstup na Piz Scerscen cez Eisnase je túra, ktorá vedie len neďaleko od frekventovaného Biancogratu na Berninu a z druhej strany zase len kúsoček od známejšieho a častejšie navštevovaného  Rosegu.   Oproti dvom spomínaným túram je Scerscen oveľa menej navštevovaný, pričom si táto túra svojou krásou a pestrosťou v ničom nezadá oproti obom spomínaným. V obtiažnosti však j...   Celý článok
  Článok, ktorý som túžil napísať už dlhšiu dobu je predovšetkým recenzia na jednu fantastickú knihu, no tak trochu aj náhľad do sveta ľadu a žuly v jednej z najkrajších častí Álp.   The Mont Blanc Massif s podtitulom The 100 Finest Routes je kniha od legendárneho francúzskeho horolezca, horského vodcu, spisovateľa a fotografa- Gastona Rébuffata. Na jeho najznámejších knižkách Medzi nebom a zemou, či Hviezdy a búrky, vyrastali celé generácie horolezcov. Rébuffatove cesty patria ešte aj v dnešnej dobe medzi najvyhľadávanejšie klasic...   Celý článok
Po nepříliš vydařeném květnu, kdy bylo počasí nad Alpami dlouhodobě poměrně nestabilní, vyrážíme s Mirom začátkem června na pravděpodobně poslední výjezd. Už je potřeba jet do hor v Evropě nejvyšších, rozhodujeme se tedy mezi Chamonix a Wallisem. Ani jedna oblast tento rok nehlásila příliš dobré podmínky na skiextrémy, ale něco se snad najde. Nakonec rozhoduje skutečnost, že Wallis známe mnohem méně než masív Mont Blancu. Asi jako každý, chceme poznávat nové oblasti. Navíc mám ve svém průvodci Wallisu poznačených hned několik vrcholů a sje...   Celý článok
Piz Roseg patrí k najdominantnejším vrcholom Berninských Álp nachádzajúcich sa v juhovýchodnom cípe Švajčiarska na hraniciach s Talianskom. Aj keď v návštevnosti výrazne zaostáva za susednou Berninou 4049m. a neďalekou ďalšou dominantou Berninských Álp Piz Palú 3900m., považuje sa výstup na tento kopec za Top túru v tejto oblasti. Najčastejšie sa horolezci vydávajú na Piz Roseg práve cez hrebeň zvaný Eselgrat (Oslí hrebeň). Ako východisko na túru slúži chata Tschierva rovnako ako pri výstupe na Berninu cez Biancograt. Aj keď z druhej strany v smere od c...   Celý článok