Rock Machine
<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 131) >>

Alpské vrcholy

Švajčiarsko - St.Moritz - Berninské Alpy - Val Roseg Žiarivý - žiariaci, tak býva nazývaný najvyšší bod v hrebeni Sella, ktorý ohraničuje záver Val Roseg. Piz Gluschaint vytvára predovšetkým pri pohľade z Pontresiny a z Val Roseg výraznú pyramídu. Pohľad na neho spolu s veľkolepým okolím je úchvatný. Zvyknú ho obdivovať početní návštevníci údolia Val Roseg. Pre prakticky všetkých z nich sa tento obdiv aj skončí pohľadom z diaľky zo slnečnej terasy reštaurácie hotela Roseggletscher. Výstup na Piz Gluschaint vedie totiž zložitým ľadovcovým t...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Julierpass - Hospiz La Veduta 2235m.  Oblasť okolo známeho zimného strediska St.Moritz ponúka obrovské možnosti na skialpinizmus. Veľkou výhodou je práve variabilita týchto možností. Dá sa tu naozaj vybrať túra v každom počasí a výhodou je, že aj v slabších zimách sa pri snehovej biede dá nájsť niečo pekné. Zatiaľ čo zima 2014/15 začína veľmi slabo, čo sa snehových podmienok týka tak práve oblasti okolo Julierpassu sa to akoby netýkalo. Na túry sa dá vyrážať od auta zaparkovaného na niektorom z parkovísk pr...   Celý článok
Intenzívne sneženie v prvých januárových dňoch spôsobilo zlepšenie podmienok a konečne môže skialpová komunita opustiť vyšúchané pisty a začať naberať prvé výškové metre v neupravenom teŕene. Dosť bolo zjazdoviek na Chopku, na Štrbskom plese, na Stuhlecku a podobne. Ako mnohí aj my sme tušili, že práve na Troch Kráľov príde deň D. Z rôznych strán bolo počuť ako treba ešte aspoň deň počkať nech sa snehová pokrývka trošku stabilizuje. Voľný deň a dobrá predpoveď však priveľmi lákali.   Ako Tatranec už pomerne dobre etablovaný v B...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Val Roseg Možnosti na skialpinizmus aké ponúka okolie švajčiarskeho Engadinu s centrom v St. Moritzi sú také veľké, že táto túra na nižšie trojtisícovky bezprostredne nad St. Moritzom je medzi nimi považovaná len za takú menej dôležitú, ak nie celkom bezvýznamnú... Ale predsa len, jej obľúbenosť je aj tak pomerne vysoká, a to hlavne kôli neďalekému lyžiarskemu stredisku Corvatsch a možnosti absolvovať väčšiu časť výšlapu lanovkou. Táto možnosť je samozrejme len ak na túru vyrážate zo smeru od St. Mori...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass - Alp Guglia (2215m.) Zaručených tipov na skialpový raj je určite veľa. Takých, kde sa vyveziete po kvalitne udržiavanej hlavnej ceste do výšky 2200 metrov. Zaparkujete na pravidelne udržiavanom parkovisku (zadarmo). Pripnete lyže hneď pri aute a vyrazíte... Takých je už trošku menej. Výhodou Julierpassu je okrem už spomínaného aj vysoká variabilita terénu. Množstvo ľahkých a stredne ťažkých túr. Na svoje si prídu určite aj extrémisti. Človek tu môže túrovať dlhé dni a nemusí túry opakovať. Tu vám ponúkam jeden...   Celý článok
V roku 1973 mal môj partner Edy Sliva dobrú ideu raz zase aj niečo iné robiť ako liezť. Rozšírená je taká mienka, že sa nemajú jablká s hruškami porovnávať, ale ja to napriek tomu spravím, aby sa tie diferencie lepšie rozoznali. Tak tentokrát robíme niečo bez kladiva a skôb. Dimenzie tých kopcov, ktoré som počas mojej mladosti na Slovensku vyliezol, sú veľmi odlišné oproti kopcom v Alpách. Liezť je jedna vec a vysokohorská túra zase iná.   Vysoké Tatry túto možnosť neposkytujú a Nízke Tatry dosahujú výšky len okolo 2000m. A preto je už jed...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - Pontresina - Val Roseg  Pri ponuke túr, ktoré sa dajú uskutočniť z chaty Tschierva (2584m.) má táto túra povesť tej najťažšej klasiky v okolí. Výstup na Piz Scerscen cez Eisnase je túra, ktorá vedie len neďaleko od frekventovaného Biancogratu na Berninu a z druhej strany zase len kúsoček od známejšieho a častejšie navštevovaného  Rosegu.   Oproti dvom spomínaným túram je Scerscen oveľa menej navštevovaný, pričom si táto túra svojou krásou a pestrosťou v ničom nezadá oproti obom spomínaným. V obtiažnosti však j...   Celý článok
  Článok, ktorý som túžil napísať už dlhšiu dobu je predovšetkým recenzia na jednu fantastickú knihu, no tak trochu aj náhľad do sveta ľadu a žuly v jednej z najkrajších častí Álp.   The Mont Blanc Massif s podtitulom The 100 Finest Routes je kniha od legendárneho francúzskeho horolezca, horského vodcu, spisovateľa a fotografa- Gastona Rébuffata. Na jeho najznámejších knižkách Medzi nebom a zemou, či Hviezdy a búrky, vyrastali celé generácie horolezcov. Rébuffatove cesty patria ešte aj v dnešnej dobe medzi najvyhľadávanejšie klasic...   Celý článok
Po nepříliš vydařeném květnu, kdy bylo počasí nad Alpami dlouhodobě poměrně nestabilní, vyrážíme s Mirom začátkem června na pravděpodobně poslední výjezd. Už je potřeba jet do hor v Evropě nejvyšších, rozhodujeme se tedy mezi Chamonix a Wallisem. Ani jedna oblast tento rok nehlásila příliš dobré podmínky na skiextrémy, ale něco se snad najde. Nakonec rozhoduje skutečnost, že Wallis známe mnohem méně než masív Mont Blancu. Asi jako každý, chceme poznávat nové oblasti. Navíc mám ve svém průvodci Wallisu poznačených hned několik vrcholů a sje...   Celý článok
Piz Roseg patrí k najdominantnejším vrcholom Berninských Álp nachádzajúcich sa v juhovýchodnom cípe Švajčiarska na hraniciach s Talianskom. Aj keď v návštevnosti výrazne zaostáva za susednou Berninou 4049m. a neďalekou ďalšou dominantou Berninských Álp Piz Palú 3900m., považuje sa výstup na tento kopec za Top túru v tejto oblasti. Najčastejšie sa horolezci vydávajú na Piz Roseg práve cez hrebeň zvaný Eselgrat (Oslí hrebeň). Ako východisko na túru slúži chata Tschierva rovnako ako pri výstupe na Berninu cez Biancograt. Aj keď z druhej strany v smere od c...   Celý článok
Švajčiarsko - Graubunden - Engadin - Albulapass Alpy v okolí švajčiarskeho turistického centra St. Moritzu 1800m. ponúkajú neprieberné množstvo cieľov. Aj keď pozornosť väčšiny návštevníkov sa upiera na oblasť Berniny, zaujímavé kopce sa týčia na všetky strany. Cesta cez Albulapass 2312m. slúži nielen na spojenie údolia Engadinu so zvyškom Švajčiarska ale výškové metre pohodlne vystúpané v aute nás priblížia aj k pekným vysokohorským túram. Najvýraznejšou dominantou spomedzi kopcov týčiacich sa nad Albulapassom je práve Piz Üertsch 3267m., t...   Celý článok
Začátkem května jsme si konečně termínově sedli se známým slovenským skialpinistem a lezcem Mirom Peťom a vyrazili jsme opět do severní Itálie, kde stále bylo z čeho vybírat. S Mirom jsme oba členy expedice Dhaulagiri a tak jsme využili příležitost se navzájem lépe poznat. Mirovou velkou touhou bylo Antelao, které už znal z mých fotek a přesvědčoval mě, abych se tam s ním vrátil. To se mě samozřejmě moc nechtělo, když je v okolí spousta vrcholů, na kterých jsem ještě nebyl. Můj názor se však rapidně změnil ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl o dru...   Celý článok
Olperer 3476m. je hlavným vrcholom Tuxerského hrebeňa. Nachádza sa v Tirolsku v Zillertálskych Alpách. Na jeho severnom úpätí leží lyžiarske stredisko Hintertux. Ešte sme sa v Bavorsku ani riadne neusadili, pendlujeme medzi Mníchovom a Garmischom, a už sa zas túlam po kopcoch. Stal som sa hneď po úteku členom DAV Oberland, sekcia „Alpiner Skiclub“. Členom bol aj Benno Stampfl a okrem iného bol aj šéfom mojej ženy Prisky na patológii univerzitnej nemocnice Harlaching. Tak to náhoda chcela, že sme sa stali partnermi pre vysokohorské a lyžiarske túry. Ben...   Celý článok
Úspěšný sjezd Innerkofler Rinne z Cristalla potvrdil, v co jsem doufal. V severních expozicích ve výškách 2300-3300 metrů jsou perfektní podmínky. Povzbuzen tímto faktem, už sám bez Waltera přejíždím pět hodin do Madonny di Campiglio, východiska pro Dolomity Brenta. Budu v nich poprvé, ale dobře vím, jaká pověst jim předchází a cítím velkou zvědavost.   Přespávám v autě přímo na okraji Madonny a pod pláštíkem noci vyrážím na nejvyšší vrchol Brenty s příznačným názvem Cima Brenta. Čeká na mne porce 1700 metrů převýšení zakončených...   Celý článok
Val Roseg, hotel Roseggletscher 2000m.n.m., 9.9.2014 Z hotela vyrážam 7:50 s nabaleným batohom smerom Tschiervahutte. Ráno je pekne, ale poobede sa má počasie zhoršiť. Mám dnes jeden deň voľna.   "Ľudia chodia do prírody stále viac. Cítia, že ich to uzdravuje. Príroda lieči rany, ktoré napáchala naša civilizácia..." Peter Habeler   Kráčam svižne hore. V batohu ma ťažia plastové boty. Idem sa zrelaxovať. Na chatu som vyšiel v pohodovom tempe za 1:10. Také zahrievanie. Snažil som sa nespotiť. Párkrát som si aj posedel. Nad Berninou sa prehá...   Celý článok
Piz Kesch je najvyšším vrcholom v pohorí Albula (kanton Graubunden). Vypína sa severozápadne nad údolím Engadinu a je vo svojom okolí dominantným kopcom. Sú z neho výborné výhľady a je zrejme najobľúbenejším cieľom v okolí. Ako východisko na výstup slúžia dve chaty: Chata Kesch (obec Bergun) severozápadne od vrcholu a chata Es-cha (obec Madulain) na juhovýchodnej strane masívu.   Normálka na tento vrchol vedie severne orientovaným skalným rebrom. Prístup k nemu je po ľadovci na ktorom nehrozí veľké nebezpečenstvo pádu do trhliny. Obtiažnosť skalného ...   Celý článok
Už po devíti dnech se vracím podruhé v sezóně do Dolomit, sněhově nejbohatší oblasti této zimy. Tentokrát jsem tu s bratrem, mým nejoblíbenějším parťákem. Zpět domů jsem se vrátil v podstatě jen kvůli zubaři a promítání na Jamesáckém skialpstretu na Brnčálce, které jsem slíbil našemu expedičnímu vedoucímu. V plánu máme spektakulární linie z třítisícovek Antelaa a Pelma, jejichž originalita je podmíněna neobvyklými tvary dolomitských štítů. První den se rozkoukáváme v Cortině d'Ampezzo, proslulém alpském centru a dějišti zimní olymp...   Celý článok
 Zima 2014 mnoho sněhu nepřinesla. Ani do Čech, ani na Slovensko, ba ani do většiny alpských oblastí. Existují ale dvě čestné výjimky, které si zřejmě stáhly sněhové srážky z širokého okolí: Julské Alpy a Dolomity. A právě do Dolomit vyráží na přelomu března a dubna část naší tatranské party: Rišo Böhmer, Matúš Ovšonka, Peťo Szigety z Brnčálky a já. Z Brna vyjíždíme před půlnocí a čeká nás noční jízda v delirickém polospánku. Když ale za prvního svítání vjíždíme mezi mohutné skalní masívy z dolomitu, rázem jsme všichni ...   Celý článok
 Taliansko - Južné Tirolsko - Martelltal Na túto túru sme vyrazili ráno z Zufallhütte 2256m.(28.03.2014) Najprv sme s ťažšími batohmi vyšlapali na Martellerhütte 2610m., kde sme si dohodli ubytovanie, prebalili batohy a pokračovali ďalej. Skupina Veneziaspitzen je obľúbeným skialpovým cieľom v Martelltali ale treba priznať, že väčšina ľudí odtiaľto chodí na Cevedale a Zufallspitze. My sme počas tohtoročnej návštevy stihli oba ciele. V oblasti Venezispitzen sme túrovali dva dni plus tretí deň sme spravili túru na Cevedale. Od Martellerhütte pokračuje st...   Celý článok
Dolomity - Cortina dAmpezzo - passo Tre Croci 1809m. Na túto parádnu túru sme vyrazili z cestného sedla Tre Croci. Auto sme zaparkovali pri ceste kúsok od sedla. Po turistickom chodníku sme vyšli až ku dolnej stanici lanovky pri Rifugio Son Forca 2215m. chodníčkom č. 203. Odtiaľto premáva kuriózna kabínková lanovka. Bolo pekné počasie a vyviezť sa lanovkou až do sedla Forcella Staunies 2932m. za 10 euro bolo výborným a kľúčovým rozhodnutím.   Hneď vedľa stanice lanovky je Rifugio Lorenzi. Chata je postavená na ostrom hrebeni, výhľady sú na obe strany. Rovna...   Celý článok