Berninské Alpy: Piz Morteratsch 3751m. a Piz Tschierva 3546m.

29.07.2013
berninske-alpy-piz-morteratsch-3751m-a-piz-tschierva-3546m-

Berninské Alpy s najvyšším vrcholom východných Álp Berninou (4048m) sa nachádzajú na juhovýchode Švajčiarska na hraniciach s Talianskom. Neďaleko známeho St. Moritzu sa dajú nájsť pekné kopčeky pokryté ľadovcami, rozvrásnené ľadovcovými trhlinami, jednoducho divočina ako sa patrí... Nie nadarmo sa hovorí o alpských končiaroch ako o poslednej divočine v strede Európy.

Najznámejší a aj najžiadanejší výstup v týchto horách je určite Biancograt, vedúci na najvyšší vrch samotnej Berniny, ale okrem neho je tu množstvo ďalších lahôdok, ktoré sú tak trochu v jeho tieni. Aj preto je škoda vybrať sa sem len na pár dní kvôli jednému výstupu a potom utekať preč...

My budeme mať možnosť povenovať sa na Vetromagu týmto kopčekom trošku detailnejšie a na začiatok si dáme dve trojtisícovky v bezprostrednej blízkosti Berniny. Východiskom na túto túru je dolina Val Roseg, do ktorej je prístup od Pontresiny. Táto dolina slúži aj ako východisko pre túru cez Biancograt a preto je tu kľúčovým miestom vysokohorská chata Tschiervahutte. Odtiaľto vyráža drvivá väčšina ľudí na Berninu, aby potom zostúpili na opačnej strane cez Morteratschgletscher, prípadne prespali na Marco-Rosa hutte.

Tschiervahutte (2584m), rovnako ako aj nižšie položený Roseghaus (2000m) môžu však byť východiskom na výstupy na množstvo ďalších kopcov: Piz Roseg, Piz Scersen, Piz Caputschin... Najlepšie dostupný však asi bude už spomínaný Piz Tschierva. Nástup na túru je priamo nad rovnomennou chatou v smere výstupu na Biancograt. Cez skalnú stienku sa dostaneme pomocou reťazí a železných stupienkov. Po pár serpentínach sa chodník rozdeľuje: doprava na Berninu a ďalej smerom hore na Tschiervu a Morteratsch.

Výstup vedie sčasti aj po ľadovci. Nie sú tu však nejaké nebezpečné trhliny a hlavne na Tschiervu sa dá v pohode dostať aj bez použitia lana, prípadne mačiek (závisí od stavu snehu). Výhľady z Tschiervy sú luxusné... :) Ako som sa tak kochal a pozoroval lanové družstvá, zostupujúce z Morteratschu, rozhodol som sa využiť nastúpanú výšku a odskočil som si ešte na jeho vrchol. Aj keď som v ten deň mačky nepoužil, rozhodne ich na tento výstup treba mať pribalené so sebou...

pohľad_na_Tschiervu_z_Morteratscha

Z vrcholu Morteratschu sú celé Berninské Alpy ako na dlani, ale najkrajší a najdôležitejší výhľad je práve na Biancograt a Berninu. Medzi fotkami si nájdete aj Piz Palú (3900m). Ďalší základný berninský vrchol...

Bude tu veru čo robiť... Po výstupe na Tschiervu a Morteratsch som sa vrátil rovnakou cestou naspäť, ale dal by sa tu urobiť aj prechod na chatu Boval o jednu dolinu ďalej.

pohľad_z_Tschiervy_na_ďalší_cieľ

Prvý prieskum terénu teda dopadol nad očakávanie dobre. Fotoúlovok ma potešil obzvlášť. V nasledujúcich týždňoch sme popri práci mohli pozorovať húfy ľudí, útočiacich na Biancograt... A neraz sme veru pozorovali aj záchranný vrtuľník, letiaci tým smerom. Ako píše Marián vo svojom článku (odklik dole): "Tento výstup nie je pre VHT-čkárov!" Toto nám potvrdil pred pár dňami aj náš sudtirolský kamarát Majk, dobrý a skúsený lezec. S partiou skúsených borcov síce dali Biancograt z Roseghausu na vrchol a zostup na Morteratsch až celkom dole za jeden deň, ale ako povedal: "Museli sme sa na viacerých úsekoch normálne istiť, hrabli sme si až na dno...!"

Fotky Berninské Alpy: Piz Morteratsch 3751m. a Piz Tschierva 3546m.

RE: Berninské Alpy: Piz Morteratsch 3751m. a Piz Tschierva 3546m.
Jano 29.07.2013
Martin, uz si sa zabyval , ale ti iste chyba este schwyzer dutsch, davaj pozor, Engadin ,tam sa bude hovorit aj rusky. St.M. ! Prajem spas na novom mieste.