Ortlerské Alpy: januárové Cevedale 3769m.

12.01.2012
ortlerske-alpy-januarove-cevedale-3769m-

Masívne sneženie, ktoré v posledných dňoch zasiahlo Rakúsko, zachytilo Sulden a Ortlerské Alpy len okrajovo. Využil som dnes šancu a pekný deň a vydal som sa preveriť podmienky na kopčekoch nad Suldenom. Najčastejšie dve možnosti sú Suldenspitze a Cevedale. Výšľap zo Suldenu je pomerne bezpečný a na sneh vždy bohatý a pokračovanie na Cevedale po ľadovci tiež nie je žiaden extrém.

Ideálna túra na začiatok sezóny. Pod Suldenspitzom ma prekvapila nová veľká trhlina. Tam, kde bola medzera medzi dvoma trhlinami vždy aspoň 20 metrov, sa teraz chodí cez snehový mostík ponad veľkú trhlinu. Nuž, ľadovec sa hýbe, je to pohyblivé teleso... :)

Okrem novej trhliny ma už toho moc neprekvapilo. Na plató medzi chatou Casatti a vrcholom Cevedale nebola ani noha a ani stopa. Jediní dvaja šliapači, ktorých som dnes stretol, boli kamaráti z frírajdu. Milé a náhodné stretnutie. Ich cieľom bol dnes Suldenspitze.

pohľad_zo_Suldenspitze_na_Cevedale

Našťastie prešliapavanie stopy po dlhom plató nebolo až také strašné. Pod vrcholovým výšľapom bolo ešte treba dať pozor na mostík nad okrajovou trhlinou a už som sa blížil k vrcholu. Tu posledné roky býva stále to isté: silný vietor vyfúka svah na ľad a tých pár metrov na hrebeň dá človeku zabrať. Dnes sa to podarilo s haršajzňami, mačky ostali v batohu. Na vrchole sa podarilo nájsť závetrie a tak prvá poriadna túra tejto sezóny nemala chybu.

Na vrchole som bol celkom sám, aký kontrast oproti aprílu... Mám rád obidve možnosti, ale v tomto čase sa hore vyštverať je predsa len trošku náročnejšie. Januárová zima sa v tejto výške nemazná...

Pri ceste naspäť som si ešte vyšliapal na Suldenspitze. Cestou tam som ho obišiel cez sedielko. Vychutnávajúc si výhľady, sám široko - ďaleko som skonštatoval, že snehový základ sa tvorí slušný. Máme sa v zime na čo tešiť!

M.B.

Fotky Ortlerské Alpy: januárové Cevedale 3769m.

RE: Ortlerské Alpy: januárové Cevedale 3769m.
Peter 13.01.2012
Ako to vyzera s frirajdom zo sedacky?

martin 15.01.2012
na freeride je stále málo snehu, zatiaľ je to oproti predošlím sezónam slabé