Piz Roseg 3938m. výstup cez Eselgrat AD+/IV.

12.10.2014
piz-roseg-3938m-vystup-cez-eselgrat-ad-iv-

Piz Roseg patrí k najdominantnejším vrcholom Berninských Álp nachádzajúcich sa v juhovýchodnom cípe Švajčiarska na hraniciach s Talianskom. Aj keď v návštevnosti výrazne zaostáva za susednou Berninou 4049m. a neďalekou ďalšou dominantou Berninských Álp Piz Palú 3900m., považuje sa výstup na tento kopec za Top túru v tejto oblasti.

Najčastejšie sa horolezci vydávajú na Piz Roseg práve cez hrebeň zvaný Eselgrat (Oslí hrebeň). Ako východisko na túru slúži chata Tschierva rovnako ako pri výstupe na Berninu cez Biancograt. Aj keď z druhej strany v smere od chaty Coaz je výstup technicky ľahší, kôli dĺžke a prechodom ľadovca sa v lete používa častejšie výstup od Tschiervy.

O výstupe na Roseg cez Eselgrat sa hovorí aj ako o tajnom tipe. Na kopec nemieria masy ale to nič nemení na jeho príťažlivosti. Výškou zostal len tesne pod hranicou magických 4000 ale v podstate je to aj šťastie...

Hodnota tohto výstupu spočíva určite aj v jeho obtiažnosti AD+/IV. Pri porovnaní s Biancogratom AD/III. je tu o pol stupienka viac a práve táto obtiažnosť už z neho robí pekný horolezecký výstup.

Počas výstupu od Tschiervy na vás čaká prechod ľadovca s trhlinami, lezenie v pevnej skale a na Eselgrate a výstup v strmom snehu/ľade do 50°.

Samotný Piz Roseg má dva vrcholy. Schneekuppe 3918m. a hlavný vrchol Roseg 3938m. Na hlavný vrchol vedie exponovaný hrebeň obtiažnosť ktorého určujú podmienky a preto sa ľudia často uspokoja aj s dosiahnutím ľadového vrchola Schneekuppe.

smer_výstupu,_v_krúžku_chata_Tschierva

Popis výstupu:

Od chaty Tschierva 2584m. (Val Roseg) začneme stúpať po chodníčku rovnakým smerom ako na Biancograt. Už po pár minútach nasleduje označené rázcestie a smer Roseg odbočuje doprava. Chodníček čoskoro končí a pri prechode dravým potôčikom a suťou nám pomôžu mužíci a občasné červené značky.

Nasleduje prechod ľadovca. Trhliny tu nie sú hlboké. Toto miesto sa zvykne chodiť bez lana aj mačiek. Už čoskoro sa totiž znovu zakusneme do suťového svahu. Vystúpime na hrebienok v smere ktorého sa nachádza výrazný skalný vrchol Umur. Po ľavej strane hrebeňa prichádzame k sedielku označeného tyčou, tu sa prehupneme vpravo a traverzneme na ľadovec.

Výstup pokračuje po ľadovci /mačky,sedačky, príp. naviazať na lano/. Piz Umur sa obchádza z pravej strany. Stále postupujeme po ľadovci neďaleko úpätia Umuru až prídeme na ľadovcovú plošinu pod Piz Scerscen s úžasným výhľadom na SV. stenu Rosegu.

Tu začneme mierne stáčať doprava a popod stenu ktorú máme po ľavej ruke si to namierime do snehového sedla na začiatku Eselgratu. Od steny je dobré udržiavať odstup kôli prípadným lavínam alebo pádom sérakov.

Eselgrat,_zelená_moja_varianta,_oranžová_zostup

Nástup na hrebeň je úplne vpravo zo snehového sedla. Žlté krúžky označujú lezcov ktorí sú v nesprávnej línii. Správne je na hrebeni.

Eselgrat:

v prípade čistej skaly sa lezie bez mačiek, v mojom prípade som ho celý liezol s mačkami

Pomerne dobre odistený skalný hrebeň tvorený vežičkami. Na kľúčových miestach nity. Treba sa držať hrebeňa, istenia pomáhajú v orientácii. Na doisťovanie by som zobral iba smyčky, nity sú tam kde ich treba.

Kľúčové miesto na hrebeni pod vrcholom predposlednej veže je veľmi exponované, tu je už naozaj lepšie liezť bez mačiek a tak som traverzol vľavo a špárou a vhĺbením som sa dostal na vežu obídením hrebeňa.

Ďalším kľúčovým miestom je nepríjemný traverz poslednej veže zo západnej strany. Tu som zase naopak ocenil mačky, v tieni sa sneh udržal na skale.

Po prekonaní Eselgratu nasleduje ľahký šlapavý úsek na vrchol Schneekuppe, odtiaľto sa ide po exponovanom hrebeni /pozor preveje/ do sedielka. Posledný hrebeň zo sedielka na hlavný vrchol je veľmi exponovaný, možnosti istenia slabé. Liezol som s jedným čakanom a toto bolo jediné miesto kde by som hlavne pri zliezaní ocenil aj druhý...

exp._záverečný_hrebeň_na_vrchol

Zostup:

Návrat vedie tou istou trasou akurát na predposlednej veži Eselgratu začína zlaňovacia trasa /Abseilpiste foto/ porebné je lano dĺžky 45-50m. Po štyroch zlaňákoch nasleduje úsek peši chodníčkom vpravo pri pohľade dole a nad ľadovcom je ešte jeden zlaňák vedúci ponad okrajpvú trhlinu.

Aj keď niektoré lanové družstvá si to namierili krížom cez ľadovec ja ako sólista som išiel pekne po stopách dookola...

Aktualizované:

Počas výstupu cez Eselgrat 31.7.2015 bolo na ľadovci veľa nových trhlín. Výrazne teplý mesiac júl spôsobil okrem trhlín aj väčšie riziko pádu ľadovej lavíny z vysutého séraku nad ľadovcom. Je to ďalšie nebezpečenstvo naviac v tomto teplom počasí. Aj nad skalným Eselgratom je množstvo nových trhlín, ktoré treba obchádzať. Záverečný hrebeň na hlavný vrchol je celý odtopený, skala tu ponúka pekné lezenie s množstvom chytov obtiažnosť III. Väčšina ľudí sa stále otáča na nižšom bielom vrchole - je to trošku škoda nedotiahnuť tento pekný výstup dokonca... Pri zostupe po sérii zlaňákov zlaníte až dnu do okrajovej trhliny. Mali sme šťastie akurát deň pred nami niekto prekopal dieru, ktorou sa dalo pohodlne výjsť vonku...

Fotky Piz Roseg 3938m. výstup cez Eselgrat AD+/IV.