Skialp: Javorový štít - Východný žľab

05.04.2012
skialp-javorovy-stit-vychodny-zlab

Na sobotu je predpoveď počasia silné oteplenie, na obed na Lomničáku +6 stupňov! Nemôžme vyraziť skoro ráno, vtedy je Matúš ešte len na ceste z Prahy domov. Takže klasika, štart o deviatej zo Smokovca.

Na Hrebienku sa z pozemnej lanovky vyvalil kopec skialpinistov aj peších, zaraďujeme sa do zástupu. Od odbočky do Veľkej Studenej si aj vďaka rýchlejšiemu tempu robíme viac miesta. Polovička skupiny cez Húpačky, druhá po chodníku. Maťo zo zúfalstva odmontoval brzdy z Diamiru, staré lyže ho brzdia, K2 s Dynafitom boli výrazne ľahšie :) Nad Generálom sa rozdeľujeme - Ivka ide s Robom na Malý Závrat (a z neho stihli aj na Svišťový), zvyšná trojica vymýšľa postup na Javorák.

J a Z zjazdy zavrhujeme - sú vysvietené, mohlo by to skončiť zle. Takže traverzujeme do V žľabu pod Pravú vežu. Dostávame sa do tieňa a prezúvame do mačiek. Podklad je striedavo ľad, kôra a niečo ako starý prašan :) Obiehame pešiacku trojicu s horským vodcom, Matúš sa zasa trhne a prešľapáva cestu žľabom. O chvíľu sme v sedielku a po pár výškových metroch už obdivujeme výhľady z vrcholu. Neponáhľame sa, žľab je v tieni, vrcholové plató sa už viac tiež nenatopí a v žľabe sú pešiaci.

Po pol hodinke predsa obúvame a lyžujeme späť do sedielka nad V žľabom. Variantu lyžovania cez pláne až nad stred V žľabu vylučujeme - je to na slnku. V sedielku ešte čakáme na pešiakov a potom začína krásna lyžba. Nad stredom sa žľab rozdvojuje, lyžujeme obe varianty podľa toho, kto si čo trúfa (ľahšia je ľavá). Traverz do Generála je už riadne brečkový a aby sme potvrdili náš výber trasy, pri lyžovaní Generála spúšťam slušný splaz - lavínku. Vo väčšom sklone a inej expozícii by to sranda nebola...

Nad Hrebienkom stretávame Maťa B., relaxujúceho po piatkovom maratóne Brnčalka-Kriváň, a dohadujeme nedeľný pokus o Lomničák cez Cmiter.
Lyžované 17.3.2012

Rišo B.

Fotky Skialp: Javorový štít - Východný žľab

RE: Skialp: Javorový štít - Východný žľab
alex luczy (alexandre.luczy@bluewin.ch) - 07.04.2012
bravo za vykon. to je pre mna prilezitost pospominat si na (udajne) prvy zjazd z javoraku v 1967 s milanom krissakoma jozom botkom. prajem vam nadalej pekne tury

Riso B. 07.04.2012
Dakujem Alex. Dobre, ze ste spomenuli Vas zjazd - v 60-tych rokoch ste boli priekopnici skialpinizmu a Vase prvozjazdy boli vazne kusky. Sucasna vystroj nam uz dovoluje realizovat tieto cesty ovela lahsie, ale tesime sa z nich rovnako. Hlavna je radost z pobytu v horach a pohybu v nich v akejkolvek forme.