Skialpový raj Marteltal: Cima Marmotta 3330m.

01.04.2013
skialpovy-raj-marteltal-cima-marmotta-3330m-

Taliansko: Ortlerské Alpy

Bolo to už na konci minulej zimy, keď sme sa so Slávkou dostali k dlho plánovanemu výpadu do doliny Martelltal. Táto dolina susediaca zo Suldenom je známym skialpovým rajom. Nie je tu lyžiarske stredisko ani žiadne lanovky a tak je plne k dispozícii skialpinistom. Ako základňa pre výlety slúži Zufallhutte na ktorú sa dá vyplaziť z parkoviska v závere doliny za necelú hodinku.

Keďže skialpinistov na konci zimy je tu neúrekom, k dispozícii je kúsok vyššie ďalšia chata: Martellerhutte. Tá však bola pri našej návšteve koncom apríla už zavretá. Minulá zima tu totiž bola chudobná na sneh, čo aj ovplyvnilo záver skialpovej sezóny. Akoby zázrakom však silné sneženie v druhej polovici apríla zachránilo sezónu aspoň na chvíľu.

skialpový_raj_v_Martelltali
 Vľavo Veneziaspitzen, Marmotta je nenápadný vrchol v hrebeni vpravo.

Po príchode na Zufallhute v čase obeda sme v krásnom dni uvideli terasu plnú skialpinistov, ktorí sa už vrátili z túry. Rýchlo sme sa ubytovali, niečo zjedli a vybrali sa na poobedňajšiu túru. Predpoveď na ďalší deň už nebola dobrá a tak bolo treba využiť šancu.

Jedna z hlavných túr od Zufallhutte je výšľap na vrchol Cima Marmotta 3330m. Je to pomerne ľahká túra do masívu vľavo od chaty, pri pohľade smerom na Zufallspitze. Marmotta je nevýrazný vrchol v hrebeni, v ktorom kraľujú tri Veneziaspitze. Nám sa nakoniec podarilo v podvečerných hodinách vystúpiť na vrchol. Boli sme tam už sami. Poslednú dvojicu sme stretli na ľadovcovom plató pod vrcholom, ako lyžujú dole.

Obrovskou výhodou skialpinistu je to, že si vychutná vrchol aj o piatej podvečer a o šiestej už vychutnáva polievku na chate o vyše tisíc výškových metrov nižšie :)

Náš ťah na bránku sa nám oplatil. Na druhý deň prišiel front a počasie sa prudko zmenilo k horšiemu. Vrchol Eisseespitze vo fujavici s parádnym výhľadom na Sulden bol síce tiež super, ale už z iného súdka.

rovinka_nad_Zufallhutte

Popis výstupu: Od Zufallhutte sa cez terasy dostaneme na širolé plato. (FOTO) V pozadí vidieť Zufallspitzen. Po ľavej strane uvidíme múr malej priehrady. Prejdeme popri ňom a po chvíli sa dostaneme na križovatku. Vpravo dolina pokračuje smerom ku Casattihutte. My odbočíme vľavo širokým svahom prudko hore (šípka na fotke). Po výšľape na plošinu uvidíte vľavo Martellerhutte. Tu odbočíme vpravo a po chvíli sa začneme tlačiť vľavo do strmého svahu. Tu je viacej možností ako sa strmším svahom dostať na veľké ľadovcové plato pod vrcholom.

Odporúčam pozorne študovať stopy. V peknom počasí na jar ich tu je neúrekom. Na ľadovcovom plate pod vrcholom nie sú trhliny. Odtiaľ už priamo hore na vrcholový hrebeň. V závere je to strmé, posledné metre prípadne peši.

Fotky Skialpový raj Marteltal: Cima Marmotta 3330m.

RE: Skialpový raj Marteltal: Cima Marmotta
Jano 02.04.2013
Martin, v porovnani s inymi oblastami v Alpach je to naozaj skialpovy raj v Europe. Od lahkej az po extremnu turu je tu vsetko na jednom mieste a nie preplnene ako na Alpspitze. Bol to dobry napad od teba, tu mat svoj druhy domov. Vela stastia.

Roman 13.05.2013
Je to tam naozaj krásne, snažím sa tam dostať každý rok.