Piz Misaun 3371m. - chodníčkami divej zveri

27.07.2015
piz-misaun-3371m-chodnickami-divej-zveri

Berninské Alpy, Val Roseg:

Zo srdca Berninských Álp, ktoré vytvárajú tie najvyššie vrcholy, vybieha v smere od Piz Morteratsch horský hrebeň končiaci nad Pontresinou. V tomto hrebeni, ktorý ohraničujú doliny Val Roseg a dolina s ľadovcom Morteratsch, sa nachádza zopár menej známych vrcholov. Táto oblasť je známa aj ako rezervácia divokej zveri, v čase poľovačky tu panuje už dlhoročný zákaz, a tak sa aj z mapy dá vyčítať názov rozsiahlych plošín nad Val Rosegom - Kamzičí raj.

Vyrážam ráno od hotela Roseggletscher a s paličkami stúpam starým borovicovým lesom. Tam kam idem nevedú žiadne značkované chodníky, dnes sa budem pohybovať len po chodníčkoch divokej zveri. Využívajúc hojne vyšliapanú sieť chodníčkov, dostávam sa nad hranicu lesa. Otvárajú sa mi úžasné výhľady, tie ma dnes budú sprevádzať celý deň.

Nad hranicou lesa stúpam hore šikmou rampou, ktorú v zime občas použijú skialpinisti na zjazd do doliny. Zver si tu tiež vyšliapala široký chodník. Vyplašil som tu kamzičiu rodinku s mladými, utekajú strmým svahom dole. Kamzíci si udržujú väčší odstup ako u nás v Tatrách. Pravidelne sa tu na nich totiž poľuje, poľovný revír začína hneď na druhej strane doliny.

pohľad_z_prvého_vrcholu_smer_Val_Roseg

Vystupujem hore po ľavej strane potoka tečúceho z ľadovčeka Misaun. Občas preliezam ľahké skalné platne a mierim k ľadovcu. Tu pozorujem aj skupinku jeleňov. Vegetácia pomaly končí a začína suťovisko s množstvom voľných kameňov. Prichádzam k ľadovcu a vyberám špeciálne mačky na tenisky. Dnes ich testujem prvý raz. Prechádzam po ľadovci bez trhlín, mačky sa veľmi osvedčili a s pomocou nich a čakana postupne vystupujem na predvrchol a neskôr aj na hlavný vrchol Piz Misaun. Vládne tu divočina, trasu si vyberám sám, na ľadovci bolo zopár starých stôp a pod hlavným vrcholom som dokonca našiel nový zlaňák, ja som to miesto však musel vyliezť aj zliezť bez lana. Množstvo voľných kameňov tu predstavuje najväčší problém.

Nebudem sa naspäť vracať tou istou trasou. Pri nedávnych dvoch výstupoch na susedný Piz Tschierva som si vytipoval okruh cez ľadovec. Na ľadovec Misaun, nachádzajúci sa v doline medzi Misaunom a Tschiervou, zostupujem rampou s uzučkým chodníčkom. Občas treba zliezť nejakú stienku, ale je to v pohode. Dole ešte trošku šachovania po pohyblivej suti, a už znovu nasadzujem mačky na tenisky. Tie sa dnes veľmi osvedčili.

Ľadovec Misaun je väčší ako susedný menší braček, a tak sa tu rysujú aj nejaké tie trhlinky. Postup po ňom je však rýchly a pohodlný. Netrvá dlho a prehupnem sa cez východné rebro, kadiaľ vedie normálka na Piz Tschierva a odtiaľ, vychutnávajúc si výhľady na Piz Morteratsch, zbehnem po známej trase na chatu Tschierva. Až tu stretávam dnes prvých ľudí...

Fotky Piz Misaun 3371m. - chodníčkami divej zveri

RE: Piz Misaun 3371m. - chodníčkami divej zveri
Čendo 27.07.2015
Klobúk dole a vďaka za zdieľanie.Pre mňa nepoznané končiny.

sherpa 27.07.2015
krasne. ale tie macky na teniskach, to si mal odfotit tiez!

RE: Piz Misaun 3371m. - chodníčkami divej zveri
Jano 27.07.2015
Martin, mas tie Edelrid Spyder co sa natiahnu na tenisky? Alebo Grödl s langriemenom?