Val Roseg: Piz dal Lej Alv 3195m.

02.10.2018
val-roseg-piz-dal-lej-alv-3195m-

Švajčiarsko - Engadin - Berninské Alpy - Val Roseg

V závere Val Roseg sa nachádza chata Coaz. V súčasnosti keď podnikanie širokej verejnosti v horách sa dá pekne vystihnúť komentárom: "Namiesto s batohom cez hory lanovkou do bufetu." je návštevnosť tejto chaty slabá. Predovšetkým denných hostí, ktorí výjdu cez deň hore a aj sa vrátia je málo. Má to však svoje výhody, tento záver doliny je takým kľudným kútom.

Hlavným vrcholovým cieľom nad chatou či už v zime alebo v lete je Piz Chaputschin. Výstup naň je pomerne ľahký a pri štarte z chaty nie je ani extrémne dlhý. V lete treba síce traverznúť ľadovec ale trhliny tam stále nie sú nejaké veľmi hlboké a nebezpečné. Je však pravda, že za posledné roky sa situácia s trhlinami zhoršila.

Piz_dal_Lej_Alv_3195m.

Druhým letným vrcholovým cieľom nad chatou Coaz je Piz dal Lej Alv 3195m. Výstup naň je choďák na ktorý vám nie je potrebná nejaká lezecká ani ľadovcová výstroj. Do sedla medzi dolinami Fex-Roseg vedie dokonca modro značený chodník. na mape však túto značku nenájdete. Zo sedla výstup pokračuje v smere hrebeňa vedúcom až po Chaputschin. Tento september som sa tu ocitol konečne v peknom počasí a tak som spravil prieskum hrebeňa aj ďalej smerom na Chaputschin. Hrebeň nie je náročný a ani taký rozlámaný ako opačným smerom. Dostal som sa až po sedlo ktorým vedie trasa výstupu na Chaputschin.

dole_budem_musieť_prebehnúť_v_teniskách

V sedle je dokonca zlaňák ale dole na ľadovec sa to dá zlezť aj bez lana. Nemal som so sebou síce okrem paličiek žiadnu výstroj ani mačky na tenisky a tak som na ľadovci bol trošku nemotorný ale dalo sa to prejsť.

Piz dal Lej Alv patrí do koruny Val Roseg. Môjho dlhoročného projektu. Počas tejto prieskumnej túry som si už ale trasoval a plánoval najlepší postup a varianty môjho nového zimného projektu... po piatich zimách v tejto doline postupne začali časti skladačky zapadať do seba...

Chamanna_Coaz_2611m.

Vychutnajte si obrázky tohto krásneho kúta urobené v peknom počasí, ako už dlho opakujem: "Na najkrajšie miesta tejto planéty nie je potrebné lietať na druhý koniec sveta!"

Fotky Val Roseg: Piz dal Lej Alv 3195m.