Via ferrata Che Guevara na Monte Casale 1632m.

29.08.2011
via-ferrata-che-guevara-na-monte-casale-1632m-

Lago di Garda a hlave jeho severná časť v okolí mestečiek Riva a Arco sa okrem mnohých iných zaujímavých vecí môže popýšiť aj niekoľkými krásnymi zaistenými ciestami, ktoré určite stoja zato. Po nádhernom kaňone v Drene, krásnej a nie ľahkej športovej ferrate na Monte Albano, ťažkej éčkovej ferrate Rino Piseta sme sa dostali až pod úžasnú stenu kopčeka Monte Casale 1632m.

Človek príde pod stenu, zakloní hlavu a po chvíli pozorovania zistí, že má otvorené ústa... :))

Samotná ferrata je na najťažších miestach odistená železnými kramlami. Je to trošku škoda, ale tvorcom išlo evidentne o to aby ich dielo bolo prístupné aj širšiemu okruho ľudí.

Na začiatku vás chodníček značený tabuľkami prevedie popri štrkovisku a po krátkom nástupe borovicovým lesom sa dostanete pod stenu. Najťažšie úseky sú hneď na začiatku, ale obtiažnosť C sa dá v pohode aj v teniskách. Samotná obtiažnosť ferraty skôr spočíva v dĺžke ako v lezeckých pasážach. Nezabudnite si zobrať dostatok vody!

Hneď na nástupe stretávame dvoch Nemcov idúcich dole: "Moc dlhé na nás! Rozhodli sme sa vrátiť!" povedali. Aj napriek neskoršiemu štartu sa nenechávame odradiť.

Ťažšie pasáže striedajú ľahšie. Všetko v krásnom vápenci. Máme šťastie na počasie a tak sa nevieme nabažiť úžasných výhľadov. V hornej časti na kramlách sa už prestávame poctivo zacvakávať, čo výrazne zvýši našu rýchlosť. Počas občerstvovacích prestávok pozorujeme vrtuľník ako niekoľkokrát nalietava do steny smerom na Sarché. Zrejme záchranná akcia. Všade naokolo sú aj lezecké cesty.

V závere výstupu dobiehame množstvo ľudí, ktorí vyrazili pred nami. Takže frekventovaná táto ferrata určite je, to sme len my vyrazili akosi neskoro :)). Stretávame aj početnú partiu Čechov, takže o spoločnosť a debatu na vrchole máme postarané.

Na vrchole nás okrem výhľadov zaujal aj fakt, že sme stretli traktor kosiaci trávu :)) Z druhej strany je totiž celý hrebeň mierne položený.

Chata Don Zio bola našťastie otvorená, však predsa len vrcholí letná sezóna. Ináč býva vraj otvorená len cez víkendy. Na naše prekvapenie tu ani nebolo moc draho aj keď výber tiež nebol veľký.

Najedení, vychystaní na zostup sme si všimli tabuľku, na ktorej stálo, že náš zostupový chodník je uzavretý. Postaršia pani chatárka (akčnejšia ako jej manžel dedko) nám ochotne vysvetlila, že na zostupe je krátka ferrata, že sa máme držať stále hrebeňa a že samozrejme tabuľku hlásajúcu "zatvorené" si nemáme všímať.

Tak sa aj stalo. V kľúčovom mieste sme si po niekoľkých prieskumných výpadoch spomenuli na jej slová. "Stále po hrebeni!" a odbočku sme našli. Nevšimli sme si žiadny dôvod, prečo by chodník mal byť zavretý. Celá ferrata ja zaistená úplne novým lanom, je to ľahké, už sme sedačky ani nevyťahovali.

Aby nebola nuda, v lese pod ferratkou nás už zastihla očakávaná búrka. A na záver ešte jeden tip: Po ceste k autu natrafíte v Pietramurate na taliansku špecialitu: Malý podnik kde predávajú rôzne druhy trojuholníkovej pizze. Za pár drobných sa najete talianskej super špeciality...

Cieľ_stále_rovnaký!_Smer_nebo_oblaky!!!

Via ferrata Che Guevara na Monte Casale 1631m.

Prístup:         Po diaľnici smer: Brenner - Bolzáno - Trento, v Trente odbočiť smer Lago di Garda, východisko je dedinka Pietramurata v doline Sarche asi 20 km od Arca.

Parkovanie:  Parkovať sa dá pri ceste na konci dediny v smere na Sarché (foto), miesta na parkovanie sú aj v smere k štrkovisku pod stenu, uvidíte tabuľky.

Obtiažnosť:  Udávaná obtiažnosť najťažších miest je C, treba však rátať s celodennou túrou a zvýšenými nárokmi na kondičku

Výstroj:          Ferratový set, prilby sme kôli horúčave nepoužili, kôli možnosti padajúcich kameňov spustených ľudmi pred vami však rozhodne odporúčam, VODA! celá stena je na slnečnej strane, nástup                          je v 250m.n.m., v letných dňoch hrozí veľká horúčava, vodu môžete doplniť až hore na chate ale tá nemusí byť otvorená. Lezečky ani odsedávak nie sú potrebné. Rukavice áno!

Čas:               Od auta na vrchol rátajte s cca 4 hodinami. Zostup cca 3. hod. s prestávkami na jedlo a oddych treba rátať s celodennou túrou.

Prevýšenie:  1400 výškových metrov v strmej stene na jeden záťah.

Zostup:            Zostúpiť sa dá dvoma smermi. Smerom na sever do Sarché a potom popri ceste do Pietramuraty. Táto možnosť je dlhšia, ale zrejme ľahšia. My sme zostúpili južnou variantou cez  Dain Alt najprv  chodníkom číslo 408 a potom 426. Pozor! pri hľadaní odbočky na 426 sa treba držať stále hrebeňa a ísť po ňom až kým na logickú odbočku nenatrafíte.  Značenie je v týchto miestach trochu chaotické ale zostup je zabezpečený novým oceľovým lanom a je ľahký a bezproblémový. Chodník vás už potom dovedie priamo do Pietramuraty.

Fotky Via ferrata Che Guevara na Monte Casale 1632m.